
	

Chinese	Media	on	Pokhran	II	Diatribe
Dr	Sheo	Nandan	Pandey*

	
Introduction	

Chinese	media	joined	India’s	Pokhran	II	diatribe	immediately	after	Dr	K	Santhanam	and	his	ilk	called	May	1998
Operation	Shakti	as	“fizzle”	and	lent	voice	to	express	concern	about	India’s	minimum	nuclear	deterrence
potentials	against	plausible	adversaries.1	As	a	mouthpiece	of	the	Communist	Party	China	(CPC)	and	by
implication,	an	instrument	of	the	Chinese	government,	the	media	reports	reflect	the	mind,	if	not	the	stand	and
postures	of	the	Chinese	leadership.	Nonetheless,	the	tone	and	tenor	of	the	wordings	apart	from	the	form,	shape
and	prominence	of	reporting,	hold	clues	to	China’s	plausible	approach,	be	it	treating	an	outright	adversary	or
otherwise.	While	the	trail	of	events	in	time	series	could	be	just	few	and	far	between	and	hence,	quite	limited	in
scope	to	lead	to	a	generalisation,	it	could	very	well	be	an	instance,	if	not	a	benchmark	for	reckoning	which	way
the	wind	of	bilateral	relations	was	to	blow.	

While	the	Chinese	media	tinkered	as	and	when	there	was	slightest	opportunity	in	the	past;	the	frequency	of
Chinese	strategic	experts,	bloggers,	retired	diplomats,	and	even	official	websites	and	PLA	linked	think-tank
blowing	hot	and	cold,	is	increasing.	Worst,	there	is	a	trend	to	hold	on-line	poll	and	show	the	dark	side	of	India.	In
late	June	2009,	Global	Times	(Huanqiu	Ribao)	projected	90	per	cent	of	Chinese	respondents	believing	India	a
threat	to	China’s	security.	Earlier	in	July	2008,	Pew	Global	Attitude	Project	had	put	24	per	cent	Chinese
respondents	ranking	India	as	enemy.	There	have	been	some	think-tanks	who	high	ground	international	propriety
and	quote	here	and	there	Indian	authors	or	Indian	agency	reports	to	attack	Indian	position	on	the	issue.2
Notwithstanding	the	Chinese	media,	in	particular,	China	Daily	has	been	publishing	write	ups	of	Pakistani	authors
such	as	Zaheerul	Hussein	who	spits	fire	against	India.	In	a	latest	paper	(Campaign	against	Pakistan,
http://bbs.chinadaily.com.cn/viewhrtreat.php?gid=2&	tid=652801),	he	has	charged	New	Delhi	to	have	colluded
with	Tel	Aviv	to	hire	media	to	smear	black	face	of	its	adversaries.	

In	methodological	perspectives,	the	study	of	the	kind	transcends	both	the	boundary	of	media	monitoring	and
content	analyses.	It	touches	upon	the	frontiers	of	diplomacy	studies	with	windows	on	conflict	management	in	the
context	of	the	two	turning	new	leaf	towards	thaw	from	being	adversaries	for	a	long	time.	This	does	not	obviate
the	continuum	relationship	of	rivals,	competing	for	political,	diplomatic	and	economic	space	as	a	competitor.	For
covering	the	hiatus	in	equating	the	media	perception	and	wordings	to	the	perception	and	wordings	of	the
leadership,	much	less	the	government,	the	methodological	options	weighing	statements	against	the	standard
policy,	the	extent	of	congruence	and	/	or	variability	of	material	facts	in	the	reported	story,	and	a	broad	matrix
summary	and/	or	reasoned	acceptance	or	rejection	of	the	thesis,	promise	a	reasonable	framework	for	getting	to
the	truth.	The	dynamics	of	change	in	Chinese	stand	normally	carry	cultural	propinquity	of	its	own	kind,	which
included	flair	to	cultivate	bond	of	friendship	and	manipulate	feelings	of	goodwill,	guilt	and	obligation	to	its
advantage	in	hours	of	need.	

Notwithstanding,	positive	disposition,	if	any,	the	Chinese	response	has	to	be	a	function	of	what	Zhao	Quansheng
says	change	in	“micro-macro	linkage”.3	It	can	be	a	little	different	when	there	is	negative	disposition.	By	micro
level,	Zhao	meant	investigating	the	role	of	individual	or	group	decision	makers,	and	macro	level	analysis	referred
to	the	influence	of	the	domestic	society	and	institutions	as	well	as	the	international	system	and	structures	in	the
formulation	of	China’s	foreign	policy.	Akihiko	Tanaka	credits	“domestic	development”	for	Chinese	hard	lines	or
otherwise	in	its	disposition	to	the	outside	world.4	Taking	historical	perspective,	Tanaka	says	China	presented	a
hardliner	face	to	the	outside	world	when	it	was	caught	up	in	revolutionary	campaign	and,	when	the	emphasis	was
upon	economic	development,	Chinese	foreign	relations	stressed	the	business	like	advancement	of	foreign	trade.
Wang	Guangwu	and	Zheng	Yongnian	nearly	conform	to	Tanaka’s	thesis	with	a	difference.	They	say	that	the
People’s	Republic	of	China	(PRC)	has	learnt	from	the	Soviet	Union	that	it	cannot	afford	to	try	to	build	a	China-
centric	world	order	in	the	era	of	reforms	and	open	up	policy.	In	order	to	get	to	understand	and	interpret	China’s
positive	or	otherwise	disposition	in	bilateral	relations,	Carol	Hamlin	calls	for	looking	into	both	“international
situation	to	which	China	must	respond”	and	the	“attitude	towards	the	outside	world	prevailing	within	the	Chinese
leadership”.
	
The	paper	is	aimed	at	discerning	China’s	disposition	in	bilateral	relations	on	strategic	issues.	The	study	design
juxtaposes	an	array	of	Chinese	media	reports	against	the	material	facts	in	the	controversy.	It	looks	for
congruence.	It	also	looks	for	the	penchant	to	accept	and/	or	decry	the	truth	as	it	is,	anyway.	It	examines	changes
in	stance	in	time	sequel,	if	any.	Reproductions	of	the	Indian	media	story	in	the	Chinese	media	constitute
independent	variable	while	the	elements	of	interpolations	in	one	form	or	the	other	constitute	dependent	variables.
The	same	literally	held	good	even	where	the	Chinese	media	story	stemmed	as	independent	work	of	Chinese
media.	Validity	of	generalisations	stand	conditioned	to	the	given	time	frame	and	the	issue	in	vogue.	This	frame
work	could,	of	course,	acquire	a	measure	of	legitimacy	when	seen	against	an	array	of	reportage	in	time	series
over	a	period	of	time.	Organised	in	analytical	format,	the	paper	thus	focuses	on:	Pokhran	II	and	the	Controversy;
Congruence	and	Variability	in	Chinese	Media	Depiction;	and,	the	Media	Candour	and	Misstate	

Pokhran	II	and	the	Controversy

India’s	low	yield	and	‘contained’	five	underground	nuclear	tests,	code	named	Operation	Shakti,	in	popular



parlance	referred	as	Pokhran	II,	witnessed	unusual	flurry	of	intellectual	bashing	on	the	issue	of	actual	as	against
designed	test	values	after	11	years	of	the	event.6	Dr	K	Santhanam,	then	Director,	Test	Site	Preparations,	kicked
off	the	dust,	first,	in	a	statement	on	26	August	2009,	then	in	an	article,	contributed	to	The	Hindu	of	17	September
2009	and	subsequently	in	an	Indian	TV	channel	appearance.7	Dr	K	Santhanam	called	the	test	Shakti	–	I,	a	two
stage	thermonuclear	device	a	failure	as	the	yield	was	only	25	kilotons,	nearly	half	of	what	the	scientists	had	then
claimed.8	He	said	that	a	meeting	of	scientists	discussed	the	failure	soon	after	the	test	and	decided	to	hide	it.	He
also	pointed	out	that	the	failure	meant	that	India	now	did	not	possess	a	credible	nuclear	deterrent,	indicating	that
warheads	on	India’s	long-range	missile	could	have	far	less	punch	than	expected.	

Former	President	of	India,	Dr	APJ	Abdul	Kalam,	who	had	then	led	the	team	in	his	capacity	of	Defence	Research
and	Development	Organisation	(DRDO)	Chief	and	Scientific	Adviser	to	the	Prime	Minister,	disputed	his	assertion.
R	Chidambaram,	former	Chairman	of	Atomic	Energy	Commission	and	the	architect	of	the	nuke	tests	and	Anil
Kakodkar,	then	Director	of	Bhabha	Atomic	Research	Centre,	likewise,	reasoned	out	the	official	position.	They	held
that	the	device	operated	according	to	its	design	specifications	and	the	yield	was	45	kilotons.	Dr	APJ	Abdul	Kalam
defended	India’s	deterrence	capability	as	well,	which	assumed	centre	stage	by	default.	

In	the	row,	three	former	colleagues	of	Dr	K	Santhanam	in	the	Atomic	Energy	Commission	(AEC)	Dr	Homi	Sethna,
Dr	PK	Iyengar	and	Dr	MR	Srinivasan	and	former	Director	of	Bhabha	Atomic	Research	Centre	(BARC)	Dr	AN
Prasad	questioned	the	validity	of	Pokhran	II,	though	with	varying	emphasis	and	reasons.	Dr	Homi	Sethna
disagreed	with	Dr	APJ	Kalam	for	disputing	the	veracity	of	Dr	K	Santhanam’s	assertion.	He	laid	charge	of	political
interference	in	Pokhran-II	and	imputed	political	motives	on	the	part	of	Dr	APJ	Kalam	justifying	the	official	stand
on	the	issue.9	Dr	PK	Iyengar	did	not	lag	behind.	He	alleged	that	the	1998	tests	were	carried	out	in	haste	at	the
bidding	of	the	government.10	Dr	MR	Srinivasan	and	Dr	AN	Prasad	called	for	peer	review	in	the	face	of	the
controversy.

Interestingly,	these	Indian	nuclear	scientists	held	centre	stage,	in	vehemently	opposing	the	Indo-US	civil	nuclear
power	deal.11	There	is	thus	an	ideological	angle	in	their	diatribes.	The	nuclear	scientists	were	expected	to
discuss	merits	of	various	on	site	and	off	site	yield	estimation	methods.12	They	got	instead	engaged	in
vituperations,	which	smacked	of	immature	peer	group	grievances	and	tussles.

Congruence	and	Variability	in	Chinese	Media	Depictions

The	Chinese	print	media	lent	its	ears	to	the	wrangle	in	Indian	electronic	and	print	media	in	a	measured	way.
Chinese	language	People’s	Daily	led	the	hype,	where	it	picked	up	a	story	from	the	Indian	media	and	stated	what
an	adversary	could	say	while	remaining	neutral	in	public	posture.	It	was	just	a	day	after	the	Indian	Scientist	Dr	K
Santhanam	sought	to	spill	the	beans	for	reasons	best	known	to	him.	Of	several	stories	then	making	headlines	in
the	Indian	media,	the	People’s	Daily	(Renmin	Ribao)	picked	up	the	riposte	of	the	Indian	Navy	Chief	Admiral
Sureesh	Mehta	(Box-I).13	

In	this	Chinese	media	story,	the	narratives	carry	incontrovertible	facts	as	they	have	appeared	in	the	Indian	media.
It	says	what	the	Indian	Navy	Chief	did	say.	It	also	says	why	the	Indian	Navy	Chief	chooses	to	say	so.	The	contents
in	the	Chinese	media	story,	thus	do	not	betray	an	iota	of	extrapolation.	It	does	extol.	It	does	not	beacon	aversion
either.	In	such	a	backdrop,	the	Chinese	media	story	as	such	can	be	classed	‘disposition	neutral’	in	form.	However,
there	is	subtle	but	reckonable	problem	with	the	spirit.	The	narrative	squarely	qualifies	the	veracity	of	the
refutation	by	the	Indian	Navy	Chief	Admiral	Sureesh	Mehta	as	it	adds	an	aura	to	the	assertion	of	the	Indian
nuclear	scientist	Dr	K	Santhanam	for	having	stemmed	from	the	mouth	of	‘one	of	the	country’s	top	atomic
scientists’.	It	then	scoffs	at	Indian	achievements	and	quotes	past	debate	over	the	success	of	the	Indian	nuclear
tests,	in	particular	foreign	media.	The	Chinese	media	story	thus,	transcends	the	fair	limit	of	‘disposition	neutral’
stand.	

Just	three	days	later	on	30	August	2009,	the	People’s	Daily	carried	riposte	of	Indian	Prime	Minister	Dr	Manmohan
Singh	on	the	issue	(Box-2).14

This	piece	of	the	Chinese	media	story	is	again	aging	‘disposition	neutral’.	It	is	well	scribed	to	depict	the	two	sides
of	the	coin.	It	tells	what	the	Indian	Prime	Minister	said.	It	also	tells	why	the	Indian	Prime	minister	chose	to	say	so.
Even	the	sequencing	of	argument	is	faultless.	The	scribe	has	shown	inscrutable	skill	in	managing	the	slant,	too.
However,	though	in	a	stride,	it	conveys	doubts	about	Indian	nuclear	weapon	capabilities.	As	the	Chinese	print
media	is	far	short	of	autonomous,	it	goes	to	suggest	a	considered	official	decision	to	stay	clear	from	getting
unduly	engaged	in	India	bashing.	

China	Daily	(Zhongguo	Ribao)	subsequently	carried	an	analytical	piece	under	the	caption,	“Indian	Armed	Forces
Confident	about	Nuclear	Arsenal”	(Box	3).15	This	story	has	purportedly	been	authored	by	a	junior	member	of	the
CPC.	In	its	composition,	whether	it	is	headline	or	posers	such	as	‘second	strike’	capabilities,	in	particular	as
India’s	nuclear	policy	breathed	commitment	to	‘no	first	use’	(NFU),	or	Pakistan	factor,	in	particular	the	rationale
for	keeping	its	first	strike	option	open,	and	the	like,	the	Chinese	media	acquits	well	to	the	tests	of	“disposition
neutral”.	This	is	despite	an	oblique	stance	on	India’s	real	as	against	perceived	capabilities	in	the	context	of	Dr	K
Santhanam’s	doubts.

However,	as	the	headline	does	not	fully	correspond,	much	less	corroborate	the	central	piece	of	the	argument,	this
Chinese	media	story	qualifies	the	test	of	“disposition	critical”.	It	has	skilfully	projected	Chinese	superiority	over
India,	both	in	straight	and	surrogate	comparisons,	such	as	with	Pakistan.	The	Chinese	media	story	thus	touches
the	fringe	of	“disposition	sinister”.	Disinformation	is	an	effective	weapon	in	the	armoury	of	Information	Warfare
in	which	the	Chinese	are	adept	for	quite	some	time.	



China	Daily	thereafter	published	a	paper	by	a	Pakistan	think-tank	Maulana	Zaheer	ul	Hassan,	which	carries	a	full
critique	of	the	Indian	nuclear	programme,	and	its	outlook	(Box-4).
	
This	is	a	classic	case	of	media	exploit,	where	the	Chinese	Information	Warfare	mandarins	stand	to	get	mileage
without	expending	an	iota	of	energy.	It	uses	the	author	as	an	agent	provocateur	and	puts	a	damning	question
mark	on	Indian	capability	for	safe	nuclear	programme.	Nonetheless,	it	goes	to	sound	and	petition	all	stakeholders
against	India’s	credibility	as	responsible	nuclear	power.	When	all	said	and	done,	the	Chinese	media	story	of	the
kind	thus	fares	adequate	as	“disposition	sinister”	

Media	Candour	and	Misstate	

As	an	instrument	of	the	Chinese	state	craft,	the	Chinese	media	was	not	expected	to	act	any	better.17	The	Chinese
media	reports	focussed	on	the	point	of	controversy	as	it	stemmed	from	the	counter	view	of	Dr	K	Santhanam.	They
sought	to	contrast	the	Indian	official	stand	with	a	caveat,	where	the	standing	of	Dr	K	Santhanam	as	a	scientist	in
the	field	stood	as	a	touch	point	of	authenticity	and	validity.	The	Chinese	media	has	been	candid	in	carrying
riposte.	They	can	not	be	faulted	for	not	invoking	rational	and	logical	counter	points	to	Dr	K	Santhanam’s	thesis.
This	was	yet	a	need	to	depict	a	correct	view.	The	Chinese	media	story	missed	the	bus	in	the	case	of	two	analytical
stories,	one	by	the	party	functionary	and	the	other	by	a	friendly	foreign	patron.	None	of	the	two	papers	dwelt,
much	less	reflect	upon	different	onsite	and	offsite	methods	of	estimation	of	nuclear	test	yield	and	their	respective
estimate	errors	to	add	objectivity	in	the	stories.

	
----------------------------------------------------------------------
*Dr	Sheo	Nandan	Pandey	is	a	Sinologist.	He	served	in	the	Ministry	of	Defence	and	the	Ministry	of	Human
Resource	Development	and	retired	as	an	Officer	on	Special	Duty	with	the	National	Technical	Research
Organisation	(NTRO).

Journal	of	the	United	Service	Institution	of	India,	Vol.	CXXXIX,	No.	578,	October-December	2009.


